Reis-ul-ulema Mehmed
Džemaludin Čaušević, rođen je u Bosanskoj Krajini
1870., školovao se u Istanbulu, a potom je došao u BiH.
Nakon što je
priredio i u 37 000 primjeraka objavio Gaševićev mevlud, predložen je za reisa
i izabran 1913.
Poslije početka
Prvog svjetskog rata Srbi su u Austro-Ugarskoj postali ex legis, i dolazilo je
do ubijanja i pljački Srba, jer je srpska vojska masovno silovala i ubijala po
Podrinju. Reis je izašao i javno apelovao da se ne smiju ubijati Srbi, da to
nije ni viteški ni po naški da ubijamo žene i djecu.
Reis je mudro nakon
ulaska vojvode Stepe Stepanovića na čelu Druge srpske armije u Sarajevo 6.
Novembra 1918. izašao pred vojvodu i dočekao ga kao slavenskog pobratima, čime
su spriječena klanja Bošnjaka, reis je kasnije i regenta Aleksandra uveo u
Begovu džamiju i učio dove, pa mu organizovao večeru i kolo.
Međutim, kada su u
Kraljevini počeli progoni Bošnjaka, pljačke i silovanja, reis je otišao u
svjetski magazin Le Temps i ispričao cijelom svijetu kako u SHS ubijaju
muslimane, pale i siluju, državni teror provode.. Od reisa je vlast tražila da
demantuje to što je rekao, ali je on odbio, a dobro je kotirao kod dobrog
dijela domaćih Srba jer ih je u ratu zaštitio.
Reis je reformisao
arebicu za bosanski jezik, a sa Pandžom je preveo Kuraan na bosanski jezik.
Zalagao se za školovanje Bošnjaka, čak je predlagao da se izmjeste mezarja koja
su bila oko džamija i na njihovim mjestima sagrade škole za Bošnjake, ovome su
usprotivili konzervativni krugovi. Potom je predlagao da se ukine feredža kao
običaj, pod tim je objasnio sljedeće:,,Dosta naših muslimanki nosu feredže kao
običaj koji im je nametnut, pa po danu hodaju sa feredžama, a po noći idu po
kafanama i razvratnim mjestima, feredža je pri tome samo običaj, a ne vjera,
ali im ta feredža služi kao izlika de se ne školuju". Školovanje Bošnjaka
je bio veliki problem jer je 85% muškaraca bilo nepismeno,a 95% žena također.
Radikalni desni vjerski krugovi su napadali Reisa, poredeći ga sa najgorim
kjafirima. Vizionar kakav je bio, shvatao je kako su: školovanje, iskreno
proučavanje i sljeđenje vjere, putevi kojima se opstaje i jača.
Kada je uvedena
diktatura 6. januara 1929., kralj je želio da premjesti sjedište IVZ u Beograd.
Htio je da od imama napravi državne službenike koje bez pitanja reisa postavlja
i smjenjuje ministar vjera. Ovaj prijedlog je posebno podržao radikal Milan
Srškić, reis mu se hrabro suprostavio. ali budući da je kralj bio ukinuo sve
partije i raspustio vladu, nije imao podršku u vlasti, jer Spaho sad nije imao
nikakvu ulogu. Reis nije htio da pristane na prijedlog pravljenja srpske
islamske zajednice, pa se penzionisao. Umro je u Sarajevu 1938., njegova
dženaza je bila jedna od najvećih u Sarajevu, veća će jedino biti Spahina
godinu dana kasnije.
uredio: Hamza D
Mehanović, MA
Magistar historije
Magistar historije
EmoticonEmoticon