Reis,
prosvjetitelj, intelektualac
(Arapuša
Bosanske Krupe, 1870. – Sarajevo, 28 marta 1938.)
Polemika
oko vela/feredže, šešira i autoriteta u tumačenju islama
Između dva svjetska rata među
Bošnjacima se vodi rasprava oko njihovog zaostajanja u odnosu na druge narode u
njihovom okruženju. Jedan njihov dio neracionalno odbacuje sve što dolazi sa
Zapada pa i samo obrazovanje, a drugi dio preferira samo ono što dolazi sa
Zapada i odbacuje sve dojučerašnje. U ovoj prilično pojednostavljenoj slici i
tom paradoksalnom stanju valjalo je naći put izlaza za bošnjački narod. Svijest
o putu ukazivala je na proces koji je nemoguće zamisliti bez obrazovanja
bošnjačke svijesti o sebi i svome interesu.
Piše
: Prof.dr. senadin Lavić
Od decembra 1927. do septembra
1928. godine vodila se žustra polemika u štampi oko vela ili „otkrivanja lica
muslimanske žene“ i završila je bez nekog velikog zaključka kojim bi se
usmjerilo buduće djelovanje. „Uzeto u cjelini“ – kako kazuje Xavier Bougarel –
„izgledalo je da je inteligencija bila manje podijeljena nego ilmija. U 1928.
godini nijedan intelektualac nije zauzeo stav protiv reis-ul-uleme, a
uobičajeni sukobi između prosrpskih i prohrvatskih intelektualaca ili između
pristalica različitih političkih partija kao da su bili za neko vrijeme
zaboravljeni.“ Ova polemika iz 1928. godine vodila je direktno u propitivanje
vjerskog autoriteta ili pitanje legitimiteta govornika o islamu. Izborna kurija
je negirala je štampi bilo kakvo pravo da raspravlja o islamu i vjerskim
temama, a potvrdila legitimitet islamske zajednice da ona to pravo čuva za
sebe. Rezultat polemike može se iskazati ovako: raspravljati o islamu iza
zatvorenih vrata institucije.
Na Kongresu muslimana
intelektualaca, koji je održan u Sarajevu 1928. godine, postavljeno je pitanje
zara i feredže. Naizgled jednostavno pitanje, nosilo je u sebi, ustvari, vrlo
kompleksan odnos prema vlastitom identitetu, diferenciranju spram okruženja i
evropskog identiteta. Šta je uopće značilo uklanjanje vela s lica muslimanke,
da li je to bilo samo pitanje mode ili nečega dubljeg? Priča o „otkrivanju
muslimanke“ mislila je „otkrivanje lica“ muslimanki da bi ona mogla raditi,
studirati, obrazovati se, sudjelovati u svakodnevnom životu zajednice. To je
preduslov za društveni angažman žena muslimanki.
Pojavio se, nažalost, otpor
otkrivanju lica muslimanke. U tome nerzumijevanju pokušao je Osman Nuri Hadžić
objasniti da ta tradicija nije islamska i da ta pojava među današnjim
muslimanima potiče iz predislamskih izvora. Slijedio ga je Edhem Bulbulović
navodeći da je porijeklo vela i pokrivanja ženskog lica regionalna pojava –
arapsko-plemenska i da nema nikakve veze s islamom. Onda su protivnici
otkrivanja lica navodili kur'anske ajete gdje se govori o pokrivanju dijelova
tijela. Nastala je besplodna svađa oko izvora i njihovog tumačenja.
U tom času reis Čaušević i njegove
pristalice smatraju „pokrivanje lica“ jednim od brojnih razloga za ekonomsko i
kulturno nazadovanje muslimanske zajednice. Reis Čaušević razmišlja o
intelektualnom uzdizanju muslimanke i ne vjeruje da će bez vela na očima
doživjeti moralno posrnuće kako su mu prigovarali konzervativni čuvari status
quo u zajednici. On je smatrao da ograničeno i nedovoljno obrazovanje žena vodi
cijelu zajednicu u posrnuće i nazadovanje. Na svu sreću, reis Čaušević se nije
previše osvrtao na brojne sitničave prigovore i smiješne razloge konzervativaca
koji su imali vrlo ponižavajući stava prema ženama. Iza pitanja vela i
pokrivanja lica, zapravo, prepoznajemo pitanje o poziciji žene u zajednici –
konzervativci nisu željeli da se promijeni tradicionalno stanje potčinjenosti i
neobrazovanosti koje je nametnuto ženi. Ovim pitanjem se pokreće među
Bošnjacima važno pitanje ravnopravnosti žene i muškarca. Husein Brkić je na
Kongresu muslimana intelektualaca 1928. izjavio da je „nošenje vela običaj, a
ne vjerska obaveza“. Mnoge žene su otvoreno podržavale reisa Čauševića. One su
insistirale na školovanju i profesionalnom uključivanju žena muslimanki u
društvene i poslovne aktivnosti. Šukrija Kurtović je naglašavao da treba
forsirati pohađanje škola kod muslimanki, njihovo kvalitetno obrazovanje.
Rezolucija Kongresa muslimana
intelektualca nije se nabaška izjasnila o velu, ali je svakako ova polemika
poslužila pokretanju pitanja o statusu žene muslimanke. Ahmed Muradbegović
prozvao je tadašnju inteligenciju zbog okolišanja, a nakon što je Kongres
intelektualca šutke prešao preko pitanja vela, on je kazao da je Kongres „dobio
značenje običnog čaršijskog zbora, a nipošto kongresa intelektualaca“. Tako na
početku tridesete godine 20. stoljeća među Bošnjacima imamo unutarnji odnos
između intelektualaca, uleme i čaršije (gradske trgovačko-zanatlijske grupe i
tradicionalne gradske elite muslimanske čaršije), dakle, jedan disonantan odnos
različitih interesnih grupa bez jasnog cilja djelovanja. Čaršija je bila uz JMO
i nije prihvatala reformističke ideje reisa Čauševića i njegovih pristalica. U
tom sklopu, međutim, moralo se nastaviti graditi novu svijest i političku
kulturu, spram politikanata koji, kako kaže Š. Kurtović, svoj uticaj „zidaju
jedino na zaostalosti muslimana“.
Uz raspravu o velu i feredži
pridošla je i rasprava o šeširu. Pitanje nošenja šešira ukazuje na odnos
muslimana i nemuslimana, ali se to u raspravi ne kazuje tako eksplicite.
Sejfulah Proho smatrao je ko god da nosi šešir on je izašao iz muslimanske
zajednice – za njega je šešir bio znak nemuslimana. Reis Čaušević i njegove
pristalice upozoravaju da „islam ne propisuje nikakve naročite nošnje“. On
podsjeća da je fes početkom 19. stoljeća kada je uveden u nošnju, osuđen kao
bidat (vjerska inovacija). On smatra da muslimani mogu nositi šešir! Hakija
Hadžić, naprimjer, smatra „magarcem svakoga onog koji misli, ako sam obukao
šešir, da sam tim putem postao vlah“.
Svoja tumačenja pojedinih vjerskih
pitanja u životu Bošnjaka reis Čaušević je zasnivao na tekstu Kur'ana i smatrao
Ga je glavnim izvorom islamske vjere. Nije se želio svesti na mišljenja
pojedinih pravnika. Pozivao je svakoga razumnog da čita kur'anski tekst i
razmišlja.
Jednom je profesor Tajib Okić
upozorio na stav reisa Čauševića oko apokrifnosti hadisa koji se bave
proricanjem i predskazivanjem:„U našoj zemlji jedan od najviših vjerskih
dostojanstvenika, poslednji reis-ul-ulema za Bosnu i Hercegovinu i prvi za
Kraljevinu Jugoslaviju, Njegova Preuzvišenost g. Hadži Džemaludin Čaušević
zabacuje sve apokaliptičke hadise (koji sadrže kakvo pretskazanje i proricanje)
ma ti hadisi našli mjesta čak i u autentčnim zbornicima Al-Buharija i Muslima
kao potpuno ispravni sa formalne strane. Po njegovom mišljenju svi proročanski
hadisi kose se sa Kur'anom, koji veli da sem Boga niko ne zna „gajb“ (skriveno,
nepoznato), a tradicija koja se protivi jasnom slovu Kur'ana jeste apokrifna.“
Bošnjaci su u prvoj polovici 20.
stoljeća pod udarom i pred nestankom. Rasprava o velu i šeširu, s naše
bošnjačke strane, može se razumijeti kao pitanje Bošnjaka o sebi i svom
identitetu unutar Kraljevine koja ne računa s njima kao autohtonim i
samostalnim narodom. A to traganje za sobom vođeno je idejom da mi nećemo da
iščeznemo kao muslimani. Danas je moguće jasno vidjeti da je reis Čaušević bio
prosvjetiteljski svjetionik zakašnjele reforme među muslimanima Bosne koji su
se pogubili između „nacionalizirajućih projekata“ prvih susjeda.
Kontekst
1928. godine (1920-1930)
Krajem 19. i početkom 20. stoljeća
unutar islama dolazi do pojavljivanja reformističkih strujanja koja su znak da
se pokušava naći izlaz iz stanja u kojem su se zadesili muslimani širom
svijeta. Kongres muslimana intelektualaca iz 1928. godine u Sarajevu, a povodom
25 godina rada kulturnog društva „Gajret“, predstavljao je dio velike rasprave
o neophodnosti reformističkih zahvata u strukturu života muslimana u Bosni.
Kontekst 1928. godine nije bio povoljan za Bošnjake – pomenimo nekolike osnovne
crte: prema popisu stanovništva iz 1921. muslimani u Bosni čine tek 31,1%
stanovništva, muhadžerski pokreti za Tursku ostavili su veliki neizbrisivi trag
bošnjačkog nazadovanja, dolazi do demografske depopulacije Bošnjaka, koji tad
čine samo 4,9% stanovništva Kraljevine SHS, sastavljene 1918, koja je od 1929.
nazvana Kraljevina Jugoslavija; ta Kraljevina je de facto Velika Srbija;
Bošnjacima je u tom sklopu priznat samo vjerski identitet (oni su samo
religijska skupina), ali ne i poseban narodni/etnički identitet; tako su oni
samo „otklon“ od srpskog odnosno hrvatskog naroda, pokušavaju ih usput
„nacionalizirati“; izjašnjavaju se kao Hrvati, Srbi ili Jugoslaveni. Islamske
institucije u BiH imale su od 1909 Štatut za autonomno upravljanje vjerskim
poslovima.
Od 1913. počinje reis Čaušević svoj
mandat, kada je dobio menšuru od šejhu-l-islama iz Istanbula, a car Franjo
Josip (Franz Joseph) je potvrdio taj izbor. Na dan 26. marta 1914. Muhamed
Džemaludin ef. Čaušević je svečano proglašen reis-ul-ulemom Islamske zajednice
u BiH. Bio je reis sve do 1930. godine kada je podnio ostavku. U Sarajevu je
1937. objavljen prijevod Kur'ana na bosanski jezik koji je reis Čaušević radio
s hafizom Muhamedom Pandžom. Zahvaljujući reisu Čauševiću muslimani u Bosni su
mogli čitati islamske tekstove na bosanskom jeziku pisane arapskim pismom
(arebicom) u kojem su se pojavili znakovi prilagođeni za glasove koji se čuju u
bosanskom jeziku (p, ž, č,ć). On je ovim pismom štampao svoj Ilmihal. Ali, i
ovaj reisov poduhvat izazvao je prigovore brojnih protivnika. Arebicom je
štampan i Mevlud hafiza Saliha Gaševića. Do Prvog svjetskog rata arebicom je
štampano dvadesetak knjiga od kojih su neke uvedene kao udžbenici u mektebima i
medresama. Borio se da se uvodi i latinica i ćirilica u pisanje, da se novine
pišu na ovim pismima. U njegovim reformatorskim poduhvatima reis Čušević je
imao zbiljsku podršku ljudi kakvi su dr. Safvetbeg Bašagić, Edhem Mulabdić,
Muhamed Seid Serdarević, Osman Nuri Hadžić, Musa Ćazim Ćatić, Abdulah Ajni
Bušatlić, Sakib ef. Korkut, Šakir ef. Mesihović i mnogi drugi.
Tokom dvadestih godina, u
Šahovićima kod Bijelog polja 9.-10. novembar 1924. godine crnogorski zločinci izvršili
su genocid nad Bošnjacima – pobijeno je od 600 do 900 nedužnih ljudskih bića.
Na taj zločin je reagirao reis Čaušević. U Sarajevu je 1924. pokrenuto drugo
bošnjačko kulturno društvo „Narodna uzdanica“. Pisac Hamza Humo objavio je
1927. godine lirski roman Grozdanin kikot, čudesno djelo kojim se okončava
pjesnička faza njegova stvaralačko izražaja. Humo je od 1927. do 1930. bio
urednik lista Gajret. U Sarajevu je 1925. organizirana pod patronatom HKD
„Napredak“ proslava „tisućgodišnjice hrvatskog kraljevstva“, ali manifestacija
nije pobuđivala veći interes bivše jugoslavenske te savremene hrvatske
historiografije i publicistike. Od 1919. godine Bošnjacima se oduzima zemlja i
vakufi širom Bosne, u istočnoj Hercegovini ih ubijaju crnogorski komiti i srpski
četnici bez ikakve odgovornosti. Agrarna reforma iz 1919. upropastila je
tradicionalno bošnjačko plemstvo, zemljoposjednički sloj društva u BiH, te bila
obilježena otvorenim antibošnjačkim nasiljem. Ulema strahuje od asimilacije
muslimana koji su već počeli da se „nacionaliziraju“ u srpskom i hrvatskom
smjeru.
Od 1924. godine nema više hilafeta
ni šejh-ul-islama u Turskoj. Mustafa Kemal paša udara temelje modernoj
Republici Turskoj. Poslije šestojanuarske diktature 1929. dolazi do promjene
položaja Islamske zajednice, ona gubi poziciju koja joj je bila osigurana
Štatutom iz 1909. godine. Prema novom zakonu koji je usvojen 31. januara 1930.
godine, reis i druge islamske institucije trebaju preseliti u Beograd. Na to je
reis Čaušević reagirao ostavkom jer nije pristao da islamska zajednica izgubi
autonomiju i potpadne pod potpuno kontrolu Beograda. Posmatrajući narod od
1903. do 1930. godine, reis Čaušević je vidio da su Bošnjaci, taj autohtoni
evropski narod koji u tom periodu nema svoje države, svoje vlasti i slobode,
potpuno zaostali i zapušteni, izgubljeni i dezorijentirani, bez jasnih vizija
budućnosti i odlučnih ljudi da ih ostvaruju. On je u svakoj prilici ohrabrivao
napredne Bošnjake da se javno angažiraju, da osnivaju političke partije i
kulturna udruženja, da pomažu na prosvjeti naroda i posebno djece. U ovom
periodu Bošnjaci još nemaju nikakvih obrisa jasne političke filozofije
vlastitog djelovanja, oni još ne razlikuju narod i naciju, ethnos i demos,
državu i društvo, epohu nacionalizma i kapitalizma, zanemaruju svoje staro ime
prepušteni konzervativnim predstavama o životu.
Od 1882. godine muslimani u Bosni imaju Islamsku zajednicu koja se brine za njihov vjerski život, a na njezinom čelu je reis-ul-ulema.
Od 1882. godine muslimani u Bosni imaju Islamsku zajednicu koja se brine za njihov vjerski život, a na njezinom čelu je reis-ul-ulema.
Po zakonima Monarhije vjerske
institucije su autonomne u odnosu na državu. Mehmed Džemaludin ef. Čaušević je
1913. započeo reisovanje poslije ostavke reisa Šarca, a od 26. marta 1914.
naimenovan za reis-ul-ulemu Islamske zajednice u BiH od strane cara Franza
Josepha. Već se navršilo stotinu godina od tog događaja. Najvjerovatnije od
1887. počinje studirati u Istanbulu, a kasnije i u Kairu na Al-Azharu gdje je
slušao predavanja Muhameda Abduhua. U Bosni između 1903. i 1905. predaje
arapski jezik u gimnaziji, postaje član Ulema-medžlisa zadužen za pitanje
obrazovanja i aktivno učestvuje u formiranju Gajret. Od 1906. do 1907. glavni
je urednik lista Behar. Putuje po Bosni i snima stanje među Bošnjacima i
njihovim vjerskim obrazovnim institucijama. On je glavni zagovarač
reformističkih ideja u okrilju islamskih vjerskih institucija, a time je
navukao na sebe neprijateljstvo, zavist i mržnju tzv. konzervativaca unutar
islamske zajednice i bosanskog društva tog vremena.
U svome reformističkom naumu, reis
Čaušević je smatrao da se vakufski imetak može mnogo bolje iskoristiti. Pitanje
reforme vakufa ostaje preokupacija i naprednih i konzervativnih snaga među
Bošnjacima. Treba napomenuti da su predstavnici JMO bili zastupljeni u
administraciji vakufa i željeli su očuvati kontrolu nad njim, dok je reis Čaušević
želio reformirati i centralizirati upravljanje vakufima.
Evropska strujanja 1920-1930. Dok
mi u Bosni raspravljamo o feredži, šeširu i legitimitetu tumača islama, u
Evropi se odvijaju kulturni procesi na višoj razini. Tako je, naprimjer, u
Frankfurtu am Main 1923. osnovan Institut für Sozialforschung koji je postao
centar kritičke teorije društva – postoji i danas na Univerzitetu Johann
Wolfgang Goethe. Dakle, radi se o uspostavljanju znanstveno-istraživačke
institucije koja je postala svjetski poznata i priznata kroz radove
Horkheimera, Adorna, Fromma i mnogih drugih.
Prvi dio romana Der Mann ohne
Eigenschaften, glavno djela Roberta Musila i jedan od najvažnijih romana 20.
stoljeća, objavljen je 1930. godine. Musila pominjemo i zbog toga što je u
romanu iskovao riječ Kakanien (dolazi od „k. k.“ ili „k. und k.“ oznake za
„kaiserlich-königlich“, „carske-kraljevske“) koja ironično označava
Austro-Ugarsku monarhiju.
Thomas Mann je 1924. godine objavio
roman Der Zauberberg, djelo koje se ubraja u Bildungsroman i opisuje nam
boravak u jednom zatvorenom svijetu sanatorijuma u visokim brdima – radnja se
odvija u Dawosu gdje se danas održavaju čuveni Dawos-forumi.Hermann Broch je
romanesknu trilogiju Die Schlafwandler, objavio 1930. i u njoj predstavio
propadanje njemačkog buržujskog društva.
Jedna od najzanimljivijih
filozofijskih knjiga u 20. stoljeću Wittgensteinov Tractatus
Logico-Philosophicus, u kojem se raspravlja o identificiranju odnosa između
jezika i zbilje i pokušava ponuditi određenje granica znanosti, svoje prvo
izdanje na njemačkom jeziku imala je 1921. godine, a na engleskom 1922. Knjiga
je ostvarila veliki uticaj na djelovanje Wiener Kreis-a i ljudi kakvi su Rudolf
Karnap, Bertrand Russell, Friedrich Weismann i mnogih drugih.
Heideggerova knjiga Sein und Zeit,
glavno djelo njegove rane filozofije i jedno od glavnih filozofijskih djela 20.
stoljeća, objavljena je 1927. godine. U njoj je Heidegger napravio ontološku
diferenciju između bića i bivstovanja (Seiende i Sein), čovjeka promišljao kao
Dasein, a posebno je napadnuta evropska novovjekovna metafizika subjektivnosti.
Mnogi među nama slijedili su Heideggerove misli kroz Holzwege i Feldwege, te na
taj način sudjelovali u gigantomahijskoj drami Evrope.
Komična opera Mavra, Igora
Fedoroviča Strawinskog prvi put je izvedena u operi u Parizu 3. juna 1922.
godine, a njemačka praizvedba 7. novebra 1925 godine u Kilu. Strawinsky je,
također, napisao i operu u dva čina Oedipus Rex 1927. godine vraćajući se na
Sofokleovu tagediju Oidipus tyrannos. Adorno je u svojoj knjizi Philosophie der
neuen Musik (1949) posebnu pažnju posvetio A. Schönbergu i I. Strawinskom….
Kongres
muslimana intelektualaca 1928, „Gajret“ i bošnjački intelektualci
Na početku 20. stoljeća, tačnije
20. februara 1903. u Sarajevu, Bošnjaci su pokrenuli svoje kulturno-prosvjetno
društvo „Gajret“. To se nije sviđalo austrougarskoj vlasti koja je potajno
radila na opstrukciji osnivanja takvog društva. U decembru 1927. „Gajret“ je
organizirao konferenciju na kojoj bi se pripremio Kongres za septembar 1928.
godine. Tada je reis Čaušević ustvrdio da kulturno društvo „Gajret“ sa svojim
potencijalima jeste u stanju da se bavi vjerskim pitanjima. Pozvao je
intelektualce da dođu u džamije. Imao je zamisao da premosti jaz između
intelektualaca obrazovanih u državnim gimnazijama i na univerzitetima u Beču,
Zagrebu ili Beogradu i uleme, vjerski obrazovane inteligencije u medresama i
drugim islamskim obrazovnim ustanovama.
Ovim je samo potaknut još veći
sukob oko legitimiteta tumačenja vjere, kojim se konfrontira inteligencija i
ilmija. Intelektualci su u polemici iz 1928. išli tako daleko da su ulemi
odricali pravo da se bavi društvenim pitanjima. Ulema je u vrijeme
austrougarske okupacije Bosne zabranjivala bošnjačkoj djeci da se školuju prema
švapskim programima jer bi se navodno mogla „povlašiti“. Time su doveli do
jednog konfuznog stanja neobrazovanosti i zaostalosti kod bošnjačke omladine.
Spram toga intelektualci podsjećaju na „pravi islam“ i ukazuju na pogrešno
tumačenje „pseudo-uleme“ kako bi joj osporili monopol na tumačenje islama.
Povodom obilježavanja dvadesetpetogodišnjice „Gajreta“ u Sarajevu je 6. i 7.
septembra 1928. godine održan Kongres muslimana intelektualaca. Kongresom je
predsjedavao reis-ul-ulema Džemaludin Čaušević. Svečanost je trajala od 5.
septembra do 7. septembra sa bogatima kulturnim programom i uz brojne zvanice
sa svih strana tadašnje države.
Na svečanosti u Narodnom pozorištu,
u uvodnom govoru 5. septembra 1928. godine, dan prije otpočinjanja Kongresa,
predsjednik Glavnog odbora „Gajreta“ ing. Hajdar Čekro kazuje:„Početak
Gajretova rada pada u najkritičnije doba po muslimane u BiH, kada je tuđin
nastojao da ih, izbačene iz njihove istorijske uloge i još od tog udarca
neosvještene, poljulja u njihovu stavu i pridobije za se i za svoje zavojevačke
ciljeve. Austrija, materijalno izlazeći u susret odgajanju muslimanske
inteligencije, tražila je od nje i obavezu za protuusluge, koje nisu odgovarale
našim narodnim interesima… Austrijske vlasti preko mnogih reakcionara,
nastojale su da ometu ovaj pothvat muslimanskih inteligenata, koji ipak pod
vodstvom dr. Safvetbega Bašagića (veliki aplauz dr. Bašagiću) uspjevaju da na
20. februar 1903. osnuju „Gajret“, kao jedino društvo za propagiranje
kulturno-prosvjetnih ciljeva među muslimanima u BiH…“
Za prvog predsjednika „Gajreta“,
dakle, izabran je dr. Safvetbeg Bašagić, pokretač bošnjačkog kulturnog
uzdizanja u 20. stoljeću i jedan od najobrazovanijih bošnjačkih intelektualca u
našoj povijesti. Već od 1909. godine Osman Đikić daje „Gajretu“ „nacionalnu
dimenziju“, odnosno usmjerava ga ka srpstvu. Kasnije će „Gajret“ u Beogradu u
dodatku nositi Đikićevo ime. Prijestolonasljednik Petar, sin srpskog kralja
postao je protektor Gajreta i pomagao njegov rad. „Gajret“ je, nažalost, potpao
pod srpsku kontrolu i uticaj sve do Drugog svjetskog rata kada je ugašen. Iz
našeg današnjeg vidika posmatrajući, „Gajret“ je trebao poslužiti za drugu fazu
posrbljavanja Bosne i njezinih muslimana nakon što je od 1863. u Bosni otpočeo
proces novog imenovanja bošnjačkih pravoslavaca i Vlaha imenom Srbi. Osman
Đikić je ciljano usmjerio „Gajret“ u srpskom smjeru i tako kroz kulturni rad
počeo “nacionaliziranje“ Bošnjaka kao Srba. Od 1924. pokrenuta je „Narodna
uzdanica“ da bi taj proces bio zaustavljen, ali ovo je društvo, nažalost,
završilo kao hrvatski projekt.
Na početku 20. stoljeća Bošnjaci su
imali negativan stav prema obrazovanju i školovanju pod vlašću Austrougarske
monarhije. Smatrali su da će izgubiti identitet ako se školuju u savremenim
školama. U jednom izvještaju Gajreta iz 1906. godine stoji zabilježeno:„Kad
pred četvrt stoljeća Austro-Ugarska Monarhija u svoje ruke preuze upravu naše
domovine, stupismo u bliži i neposredniji doticaj i saobraćaj sa narodima
duševno i materijalno naprednijim, usljed čega se i životne prilike našeg
islamskog elementa iz temelja promijeniše. Nepripravni za taj veliki preokret,
ne znadosmo se snaći u novim prilikama. Ne poznajući pravo ni društvenog
života, ni državnog uređenja zapadnih naroda povukoše se tada naši imućniji i
inteligentniji ljudi u svoje privatne poslove, da u miru doma svoga pričekaju
kraj života, prepuštajući sudbini sve poslove i pitanja, koja se tiču
budućnosti islamskog elementa i podmlatka. I, ograđujući se tako spram Zapada,
ne sudjelujući u duševnoj i ekonomskoj utakmici drugih elemenata, nazadovasmo
veoma, tako, da se naši domovi i imanja malo po malo počeše rasipati i
izmicati.
Taj pojav kao naravna pošljedica
gore spomenutih uzroka posve je razumljiv svakom ko poznaje prirodne zakone o
radu i mirovanju, o razvijanju i potiskivanju odnosno propadanju živih bića u
životnim zajednicama. Isto tako je prirodna i shvatljiva činjenica da su
napredne misli počeli prihvaćati ponajprije maje imućni i siromašni slojevi
islamskog naroda, jer boreći se za svagdašnje životne potrebe svoje bijahu ovi
slojevi od prije naučili cijeniti blagodati iskustva kao i praktična znanja i
umijenja. Nove prilike otvoriše im oči da još pomnije posmatraju strane ljude
te da proučavaju njihove prednosti i svoje nedostatke, dok napokon spoznadoše i
uvjeriše se da je moderna nauka vrelo iz koga Evropljani crpe svoju premoć…“
Vrlo pažljivo i s jasnom namjerom
reis Čušević se nalazio između ilmije i inteligencije. O njemu je Šukrija
Kurtović, koji se 1940-ih otrijeznio od srpstva, rekao da je to mula od Meke i
Medine i mula od Stambola, imalac titule koju mu nije dao Kemal paša nego
halifa. U rezoluciji intelektualaca Sarajeva predstavljen je kao „jedini
muslimanski vjerski poglavar na Balkanu sa menšurom (akreditacijom
šejh-ul-islama iz Istanbula)“. Reis Čaušević je na kongresu posebno izlagao
stanje u obrazovanju muslimana. On podsjeća na negdašnji sjaj muslimanskog uma:
„Razna djela za razne znanosti pišu se i prepisuju i novi znanstveni izumi lete od istoka na zapad, od Bagdada prema Kurtubi. Pravnici, filozofi, geografi, kemičari, liječnici, astronomi, prirodoslovci i predstavnici drugih znanosti pišu svoja različita djela i tako šire svjetlo među muslimanskim svijetom. Sve znanosti toga doba dolaze u nastavni plan učenih zavoda. Učenjaci su se množili među muslimanima i bilo je za svaku znanost po nekoliko učenjaka specijalista, kao što danas ima u Evropi i u drugim kulturnim zemljama. Ali, nažalost, to nije dugo potrajalo i već u petom stoljeću po Hidžri vidimo gdje se progoni slavni učenjak i filozof Ibn Rushd i spaljuju se njegova djela u Kordobi. Preokreće se nastavni plan kod muslimana tako da se iz naukovnih zavoda izbacuje nauka o prirodi, šira povijest, filozofija i strani jezici. Sa ovim nastavnim planom daje se velika važnost šerijatskom pravu i u tom pogledu prave se razna cijepidlačenja i raspravlja se o pitanjima koja nikako ne dolaze u život…
„Razna djela za razne znanosti pišu se i prepisuju i novi znanstveni izumi lete od istoka na zapad, od Bagdada prema Kurtubi. Pravnici, filozofi, geografi, kemičari, liječnici, astronomi, prirodoslovci i predstavnici drugih znanosti pišu svoja različita djela i tako šire svjetlo među muslimanskim svijetom. Sve znanosti toga doba dolaze u nastavni plan učenih zavoda. Učenjaci su se množili među muslimanima i bilo je za svaku znanost po nekoliko učenjaka specijalista, kao što danas ima u Evropi i u drugim kulturnim zemljama. Ali, nažalost, to nije dugo potrajalo i već u petom stoljeću po Hidžri vidimo gdje se progoni slavni učenjak i filozof Ibn Rushd i spaljuju se njegova djela u Kordobi. Preokreće se nastavni plan kod muslimana tako da se iz naukovnih zavoda izbacuje nauka o prirodi, šira povijest, filozofija i strani jezici. Sa ovim nastavnim planom daje se velika važnost šerijatskom pravu i u tom pogledu prave se razna cijepidlačenja i raspravlja se o pitanjima koja nikako ne dolaze u život…
Ibni Rušdova djela prelaze u Evropu
i služe kao podloga za razvitak Evrope. Muslimani počinju da spavaju jedan dugi
san, iz kojeg sna se nijesu mogli probuditi sve dotle dok nije Evropa,
naoružana znanjem i raznim izumima, došla na vrata njihov kuće i dokazala
Božansku Istinu da: znan i neznan ne može biti jednak, da znaniji uvijek
potlačuje neznanijeg.“ (270-271)
Osmanska uprava u Bosni ostavila je iza sebe medrese i mektebe. Uzdržavane su od strane vakufa. U tim školama nije bilo previše reda. Učilo se po nekoliko godina bez nekog ozbiljnog nastavnog plana. Učilo se uglavnom napamet. Knjige su bile na turskom. Državnog nadzora nad ovim školama nije bilo. Tridesetih godina 19. stoljeća Osmanlije su počeli otvarati ruždije – osnovne škole – s redom i rasporedom i novim nastavnim programom. Ali, napominje reis Čaušević: „Kako naš svijet nije bio naučen na kakav red i raspored, poče mrziti te škole i usljed toga se vrlo mali broj svijeta okoristi tim zavodima.“
Osmanska uprava u Bosni ostavila je iza sebe medrese i mektebe. Uzdržavane su od strane vakufa. U tim školama nije bilo previše reda. Učilo se po nekoliko godina bez nekog ozbiljnog nastavnog plana. Učilo se uglavnom napamet. Knjige su bile na turskom. Državnog nadzora nad ovim školama nije bilo. Tridesetih godina 19. stoljeća Osmanlije su počeli otvarati ruždije – osnovne škole – s redom i rasporedom i novim nastavnim programom. Ali, napominje reis Čaušević: „Kako naš svijet nije bio naučen na kakav red i raspored, poče mrziti te škole i usljed toga se vrlo mali broj svijeta okoristi tim zavodima.“
Onda je došla austrougarska vlast u
Bosnu, a u Švabine škole je išao vrlo mali broj đaka. Obrazovanje Bošnjaka bilo
je u lošem stanju i na mizernom nivou. Vjerska prosvjeta kod muslimana u BiH
bila je vrlo slaba. A razlozi su brojni: većina bošnjačkih sela širom BiH je
bez osnovnih škola, školska politika, podsjeća reis Čaušević, odbija muslimane
od osnovnih škola jer su udžbenici sastavljeni u duhu pravoslavne vjere i
sadrže historijski netačne podatke koji vrijeđaju bošnjački narod. Pritom,
bošnjačka djeca se prisiljavaju da obilježavaju pravoslavne praznike. Najzad,
upozorava reis Čaušević, većina vjerskih službenika kod muslimana, nije na
potrebnoj razini obrazovanosti da bi mogla prosvjećivati muslimane u džematu.
Zato bi trebalo ibtidaije izjednačiti s osnovnim školama. Udžbenici u školama
ne bi smjeli ničim vrijeđati bošnjačku djecu i našu djecu ne bi iko smio
prisiljavati da prisustvuje vidovdanskim i svetosavskim svečanostima. Niko nema
pravo pozivati muslimane da pređu na „pradedovsku veru“, jer je Islam sveopća
Božija vjera.
Na kraju, treba još jednom
potrctati da je reis-ul-ulema Džemaludin Čaušević predstavljao prosvjetiteljski
svjetionik u teškom vremenu borbe za opstanak i identitet muslimana u Bosni i
Hercegovini. Bio je centralni agens reforme medresa i islamskog školstva uopće
u domovini Bosni. Iskazao je svijest o egzistencijalnoj neizvjesnosti svoga
naroda u Evropi usljed neobrazovanosti i nemoći da se brzo modernizira. Vidio je
hiljade Bošnjaka muhadžera u Turskoj. Vidio je bogate i obrazovane Bošnjake
koji su napustili svoju domovinu i ostavile svoj neobrazovani, siromašni i
nemoćni narod Švabi na upravu. Mi danas osjećamo stravične posljedice
iseljavanja bošnjačkog naroda na Istok i Zapad. Zato je osuđivao hidžret i
muhadžerske pokrete Bošnjaka.
Nama i dalje ostaje pitanje o tome kako nadvladati konzervativni duh koji je skamenio bošnjački narod i pomračio njegove vidike. Čaušević je uvidio da su Bošnjaci napravili katastrofalnu grešku zato što su iseljavali i što nisu svoju djecu slali u „švapske škole“, te što u isto vrijeme nisu uspjeli osnovati vlastite narodne škole koje su im iz Beograda počeli osnivati po Bosni od 1863. godine, ali kao „srpske škole“. Njegova je prosvjetiteljska vodilja jasna: u obrazovanju je budućnost Bošnjaka.
Rahmet mu duši.
Nama i dalje ostaje pitanje o tome kako nadvladati konzervativni duh koji je skamenio bošnjački narod i pomračio njegove vidike. Čaušević je uvidio da su Bošnjaci napravili katastrofalnu grešku zato što su iseljavali i što nisu svoju djecu slali u „švapske škole“, te što u isto vrijeme nisu uspjeli osnovati vlastite narodne škole koje su im iz Beograda počeli osnivati po Bosni od 1863. godine, ali kao „srpske škole“. Njegova je prosvjetiteljska vodilja jasna: u obrazovanju je budućnost Bošnjaka.
Rahmet mu duši.
[Govor
prof. dr. Senadina Lavića na skupu u Gazi Husrev-begovoj biblioteci 20.
novembra 2014. u Sarajevu, održanom povodom stogodišnjice ustoličenja za reisa)
EmoticonEmoticon