nedjelja, 15. siječnja 2017.

"Muallim" intelektualni vakuf reisa Čauševića



Sažetak:
Autor historijskom metodom i metodom analize teksta propituje društveno-povijesni i kulturno-ideološki kontekst kao i reformistička strujanja unutar islamskog mišljenja u BiH u vrijeme pokretanja časopisa "Muallim". Upoznaje nas sa zakašnjelim vjerskim modernizmom na čijem čelu se našao reisu-l-ulema Mehmed Džemaludin Čaušević, a čije je glasilo u različitim vremenima i pod različitim nazivima bio sam časopis "Muallim". Autor pokazuje da je upravo pokretanje ovog časopisa predstavljalo prekretnicu unutar islamskog diskursa tokom XX stoljeća te da je time za sva vremena pobodena zastava suvremenih i modernih intelektualnih strujanja u BiH. Reis Čaušević je vizionarski pokrenuo ovaj časopis i ustanovio Muslimansko muallimsko i imamsko društvo BiH, a koje je kasnije transformirano u Bosansko-hercegovačko udruženje Ilmijje, čime je zasadio sjeme iz kojeg su nicale generacije mladih i učenih islamskih intelektualaca spremnih da odgovore na zahtjeve svih društveno-političkih i ideoloških okolnosti. Današnji časopis "Muallim" na najbolji način prezentira ciljeve i zamisli kojima je rahmetli Čaušević stremio i o kojima je snovio onog trenutka kada je pokretao ovaj časopis i spomenuto Udruženje.
Kad je prije stotinu i tri godine (u septembru 1909.) Mehmed Džemaludin Čaušević osnovao Muslimansko muallimsko i imamsko društvo za Bosnu i Hercegovinu to je bio nagovještaj buđenja islamske vjerske uleme i konačnog izlaska iz "gluhog doba" iz kojeg se ulema izvlačila veoma sporo i mučno. Mada je svjetovna ulema na čelu sa Bašagićem, Hadžićem i Mulabdićem, hodeći stazama koje im je Mehmed Kapetan Ljubušak otvorio svojim zlata vrijednim časopisom "Bošnjak", već gotovo dvije decenije uspješno djelovala na planu opismenjavanja, prosvjećivanja i buđenja usnulog i zaostalog muslimanskog stanovništva, vjerska ulema je još uvijek sanjala o zlatnom dobu osmanske uprave i znatan dio njenih predstavnika je vjerovao da će se sultan ponovo vratiti i da će sve biti kao prije.
Iz višedecenijskog sna nije ih moglo probuditi ni sve veće iseljavanje muslimanskog stanovništva (uglavnom imućnijih i bogatih slojeva društva)“[1] a ni sve veća zaostalost i osiromašenje bošnjačkog nacionalnog korpusa. Nesvjesni situacije u kojoj su se našli i vremena u kojem žive protivili su se svim novinama, reformama i promjenama. Odupirali su se pokušajima reformiranja tradicionalnog obrazovnog sistema, koji je počivao na mektebima i medresama. Opirali su se uvođenju latiničnog ili ćiriličnog pisma u škole što je značajno usporilo proces opismenjavanja muslimanske djece i integraciju u suvremene tokove života“[2]. Bili su u značajnom broju protiv svih vidova emancipacije žena, pohađanja svjetovnih škola, zapošljavanja u fabrikama i tome slično. Pokretanjem listova kao što su "Salnama", "Vatan", "Rehber" i drugi, koji su štampani na turskom jeziku i koje je mogao čitati veoma mali broj ljudi, podgrijavali su nade u skorašnji povratak Osmanlija i uspostavljanje hilafeta.
Međutim, dolaskom Džemaludina Čauševića na poziciju referenta za pitanje prosvjete u Ulema-Medžlisu, najvišem vjerskom tijelu Islamske zajednice u BiH za vrijeme AustroUgarske, tokom 1905. godine a posebno nakon što je izabran za reisu-l-ulemu, situacija se mijenja iz korijena. Od tog trenutka on poduzima niz reformskih koraka koji su imali dalekosežne posljedice. Čaušević pokreće inertnu i uspavanu vjersku ulemu pokretanjem ili iniciranjem pokretanja niza časopisa, udruženja i aktivnosti.“[3] Međutim, najznačajnije što je Čaušević učinio jeste formiranje Muslimanskog muallimskog i imamskog udruženja (1909), koje je preraslo u Udruženje bosansko-hercegovačke ilmije (1913-1918) i pokretanje lista "Tarik", te iniciranje pokretanja časopisa "Muallim", koji se kasnije zove "Misbah" te potom "Jeni Misbah". Ono što je zajedničko za sve spomenute časopise jeste da su štampani arebicom na bosanskom jeziku i da su tretirali pitanja obrazovanja, emancipacije muslimana, reformiranja vjerskih i obrazovnih institucija i tome slično. Treba napomenuti da Čaušević pokreće novi tok reformističkog pokreta u BiH koji profesor Karčić naziva vjerski modernizam“[4]. Do ovog perioda u bosansko-hercegovačkom muslimanskom javnom diskursu mogli su se samo čuti predstavnici svjetovnih modernista „[5] i tradicionalista (revivalista)“[6]. Reis Čaušević je jasno znao šta želi i kako to može postići. Glavni ciljevi njegovog projekta bili su "širenje pismenosti na bosanskom jeziku, reforma obrazovanja u tradicionalnim školama (mektebi i medrese) i reforma vjerskih institucija i vakufa"[7]. Ukoliko analiziramo njegove aktivnosti i bibliografi ju časopisa koje je sam uređivao ili su uređivali njegovi bliski saradnici, poput Muhameda Seida Serdarevića, vidjet ćemo da se svi gore spomenuti ciljevi postupno i istovremeno realiziraju.
Izborom arebice kao pisma i bosanskog jezika za štampanje časopisa "Tarik", "Muallim", "Misbah" i "Jeni Misbah" reis Čaušević je pokušao ubrzati i olakšati proces opismenjavanja muslimanskog stanovništva, koje je u mnogo većoj mjeri poznavalo arapsko pismo nego što je to bio slučaj sa latinicom i ćirilicom. Također, izbor ovog pisma govori da pokretanje ovog časopisa nije imalo za cilj pridobijanje uskog kruga vjerskih stručnjaka, koji su se školovali u Istanbulu ili Kairu ili pak malo šireg kruga onih koji su se školovali u svjetovnim školama ili zapadno-evropskim univerzitetima. Reformiranje tradicionalnih škola odnosno tradicionalnog obrazovnog sistema usmjeravao je formiranjem Muslimanskog muallimskog i imamskog udruženja, pokretanjem islamskih prosvjetnih anketa i štampanjem udžbenika kao što su Ilmihal, Sufara, Fikhu-l-ibadat, Usuli dinijje itd“[8]. On se, također, zalagao za reformiranje mektebi ibtidaije, daru-l-muallimina i medresa te formiranje novih škola kao što su Šerijatska gimnazija.
Međutim, časopis "Muallim"[9] predstavlja njegovo najvizionarskije i najmonumentalnije djelo, koje se samo može porediti sa Abduhuovim "Al Manarom" i Sejjid Ahmed Hanovim "Tehzibul Ahlakom"[10]. Mehmed Čaušević, slično Abduhuu, nije puno vjerovao u političko djelovanje već je protežirao "reformu vjerskog učenja i reformu obrazovnog i pravnog sistema u postojećim političkim okvirima"[11], zbog čega mu neki prigovaraju i žestoko se na njega obrušavaju. Optužuju ga za razne stvari pa i za kufr i izvođenje iz vjere [12]. Vodio je žustre polemike o različitim pitanjima počev od pokrivanja žene, oblačenja muškaraca, rada u fabrikama, školovanja žena i sl. Bez obzira na teškoće na koje je nailazio i osude od strane čak i bliskih prijatelja nikada nije odustajao od svojih stavova i ciljeva. Reis Čaušević je vjerovao da se samo obrazovanjem, prosvjećivanjem i podizanjem nivoa svijesti može reformirati društvo te je stoga konstantno podsticao i pozivao na čitanje, izučavanje i školovanje kao strogu obavezu svih muslimana.
Kao što smo napomenuli, njegov najznačajniji doprinos jeste formiranje časopisa "Muallim" i Muslimanskog muallimskog i imamskog društva BiH, što je kasnije predstavljalo rasadište suvremene i prosvijećene vjerske uleme. Učenjaci koji su bili okupljeni oko reisa Čauševića i koji su pisali za "Muallim" uglavnom su završavali Darul muallimin odnosno tadašnju Islamsku pedagošku akademiju i mnogi od njih su kasnije nastavili školovanje i postali veoma odgovorni društveni akteri. "Muallim" je bio sjemenka koju je reis Čaušević posijao s nadom da će svoje najslađe plodove davati tek kasnije. Njegov list "Tarik" (Put ili zvijezda Danica) korespondira sa Abduhuovim "Manarom" (svjetionik). Samim svojim imenom govori da ima za cilj ukazivati i pokazivati odnosno osvjetljavati nekome put, a "Muallim" aludira na činjenicu da će upravo muallimi odnosno učitelji biti ti koji će ukazivati, pokazivati i osvjetljavati Put kojim trebaju hoditi Bošnjaci.
Sam reis Čaušević je bio veliki muallim (učitelj) o čemu hafiz Traljić [13] govori veoma nadahnuto, a svog uvaženog učitelja i duhovnog oca Muhammeda Abduhua je iz poštovanja nazivao Ustazi muhterem (poštovani profesor) ili samo ustaz (profesor). To govori da se smatrao učiteljem i da je taj poziv uzdizao na najviše stepene vrijednosti. To je bio razlog zbog kojeg je najviše vremena provodio sa učiteljima i zbog kojeg je glavninu svojih reformskih aktivnosti fokusirao upravo na škole, udžbenike i položaj učitelja.
Ne znam da li su oni koji su devedestih godina dvadesetog stoljeća ponovo pokretali "Muallim" i oni koji su ga po treći put pokrenuli na razmeđu dvadesetog i dvadeset i prvog stoljeća bili svjesnih vizija reisa Džemaludina Čauševića i da li smo mi danas svjesni misije koju je ovaj časopis započeo s početka dvadesetog stoljeća, međutim, trajnost njegovog imena i kontinuitet ideja koje je rahmetli Čaušević posijao putem ovog i drugih časopisa još uvijek imaju odjeka i još uvijek polučuju dobre rezultate. Danas, kada ovaj časopis okuplja kako vjersku tako i svjetovnu ulemu i kada se u njemu susreću oni koji završavaju klasične rušdije (Pedagoški i drugi fakulteti), suvremene medrese (Fakultet islamskih nauka) i moderne darul muallimine (Islamski pedagoški fakulteti), on na najbolji način realizira ono o čemu je rahmetli reis Čaušević sanjao a to je moderno obrazovan, racionalno usmjeren, tradicionalno nadahnut i svestrano upućen Bošnjak musliman.
Stoga je vrijednost ovog časopisa i njegova jubileja utoliko veća i značajnija što je on kao rijetko koji bošnjački i muslimanski časopis na ovim prostorima ostao odan svojim izvorima, ciljevima i misiji i što je uspio sačuvati pozitivan, progresivan i suvremen kurs. Srećom, nije zbog raznoraznih političkih iliti kvaziznanstvenih avantura izgubio smisao i kormilo, i nije izgubio kredibilitet kako kod intelektualaca, tako i kod običnih čitalaca.
Ovo je vrijeme kada trebamo sumirati plodove i učinke djelovanja ovog časopisa odnosno plodove vizija i djelovanja jednog od najvećih ikada živućih muslimanskih mislilaca i djelatnika u BiH. Ovo vrijeme iziskuje ljude poput reisa Čauševića i suradnika koji su njega slijedili. Časopis "Muallim" predstavlja njegov intelektualni vakuf koji nam je ostavio u naslijeđe i prema kome se trebamo odnositi sa puno pažnje i uvažavanja.

Autor: Dr. Sedad DIZDAREVIĆ

[1] Naravno, bilo je i onih koji su bili svjesni opasnosti od iseljavanja muslimanskog stanovništva iz BiH te su konstantno upozoravali na istu te pozivali narod da ostane u BiH; takav je bio reisu-l-ulema Mehmed Tevfi k ef. Azapagić i Muhamed Emin Hadžijahić (Vidi: Esad Zgodić, "Bosanska politička misao – austrougarsko doba", DES, Sarajevo, 2003 i Muhsin Rizvić, "Bosansko-muslimanska književnost u doba preporoda 1878-1918", Mešihat islamske zajednice BiH, Sarajevo, 1990)
[2] Pogledaj: Bilal Hasanović, "Islamske obrazovne ustanove u BiH od 1850. do 1941. godine", Islamski pedagoški fakultet u Zenici, Sarajevo, 2008.
[3] Opširnije pogledati: Mahmud Traljić, "Istaknuti Bošnjaci", Rijaset islamske zajednice u BiH, Sarajevo 1988. i Enes Karić, "Prilozi za povijest islamskog mišljenja u BiH XX stoljeća", El-kalem, Sarajevo, 2004.
[4] Karčić, Fikret, "Društveno-pravni aspekt islamskog reformizma", Islamski teološki fakultet, Sarajevo, 1990, str. 215-220.
[5] U ovu skupinu spadaju reformatori i društveni aktivisti poput Mehmeda Kapetana Ljubušaka, Safvet-bega Bašagića, Osmana Nurija Hadžića, Osmana Đikića i drugih koji su uglavnom završavali rušdije i nisu pripadali nominalnoj vjerskoj ulemi.
[6] U ovu skupinu spadaju svi vjerski učenjaci prije reisa Džemaludina Čauševića od kojih su neki bili lojalni Austro Ugarskoj vlasti, a drugi su nastojali hermetizirati društvenu realnost i spriječiti promjene koje su bile neminovnost. Ova vjerska ulema je bila okupljena oko časopisa kao što su "Salnama", "Vatan", "Rehber" i drugi koji su štampani na turskom jeziku.
[7] Karčić, Fikret, "Društveno-pravni aspekt islamskog reformizma", ibid, str. 204-210.
[8] Traljić, Mahmud, "Istaknuti Bošnjaci", Rijaset islamske zajednice BiH, Sarajevo 1998, str. 53-54.
[9] Može se reći da list "Muallim" te listovi listovi "Tarik", "Misbah" i "Jeni Misbah" predstavljaju isti idejni koncept sa različitim imenima. Ovi listovi su svaki u svoje vrijeme promovirali Čauševićeve ideale, ciljeve i želje. Tako primjećuje se da je uređivačka politika i tematski šablon gotovo potpuno identičan a da su saradnici, također, u velikom broju identični. Isto primjećujemo i kod svjetovnih modernista u njihovim glasilima "Behar", "Gajret", "Biser", "Novi Behar".. i kod tradicionalista u listovima "Vatan", "Rehber" i drugim.
[10] Profesor Karić ukazuje na susret između mladog Čauševića i Muhammeda Abduhua, koji se desio 1900. godine nakon čega je Čaušević bio fasciniran Abduhuovim idejama i ostao im vjeran do kraja života. Profesor Karić, također, ukazuje na Sejjid Ahmed Hanov uticaj na reisa Čauševića.
[11] Karčić, Fikret, "Društveno-pravni aspekt islamskog reformizma", Ibid,str. 79.
[12] Karić, Enes, "Prilozi za povijest islamskog mišljenja u BiH XX stoljeća", Kalem, 2004, str. 257.

[13] Traljić, Mahmud, "Istaknuti Bošnjaci", Rijaset islamske zajednice u BiH, Sarajevo, 1998.



EmoticonEmoticon